מדריך מלא על קפריסין היוונית

 40 דקות מאיתנו מתחילה החופשה באירופה באי קפריסין. תמצאו כאן נוף נפלא ומגוון, מאות חופים שלווים וגם אזור הררי יפהפה. מזג אוויר נעים ואנשים מסבירי פנים הופכים את הטיול בערים ובטבע הקפריסאי לחוויה שישראלים רבים נהנים לחזור אליה פעמים רבות. בואו נגלה מה מחכה לכם באי האירופי שמושך תיירים ומטיילים מכל העולם.

  1.     קפריסין היוונית – מידע למטייל
  2.     קפריסין היוונית – מה מצפה לכם היום?
  3.     אטרקציות ובילוי בקפריסין היוונית

קפריסין - מידע למטייל

מטבע – רובה של קפריסין (כ-64%) מצוי בחלקו היווני הדרומי של האי, ובו המטבע הוא אירו. בצדו הצפוני הטורקי של האי המטבע הוא לירה טורקית.

עלות יומית – המחירים במרבית המקומות הם נוחים במיוחד, גם ביחס לאירופה וגם ביחס לישראל, מה שהופך את היעד מקום מומלץ לשופינג ובילויים. המחירים בקפריסין 2022 מזכירים את המחירים במדינות האירופאיות הזולות יותר, כמו ספרד וקרואטיה. סכום הוצאה סביר ליום הוא בין 40-80 יורו.

מזג אוויר – מזג האוויר הנוח בקפריסין הופך אותה גם ליעד מבוקש. הקיץ חמים וארוך, עם טמפרטורות שמזכירות את ישראל בעונה החמה, והחורף מתחיל מעט מאוחר בדצמבר והטמפרטורות יורדות עד לכ-13 מעלות. בחופים הטמפרטורה מזכירה את מישור החוף של ישראל, ואפשר ליהנות משלל פעילויות ים כמו צלילה, גלישה ועוד.

תוואי נוף – בקפריסין מספר רכסי הרים מרהיבים, הכוללים את הוא הר האולימפוס (Olimpus Tepesi) שגובה פסגתו הוא 1,952 מטרים מעל פני הים, מה שהופך אותו לנקודה הגבוהה ביותר באי.

יחסים עם ישראל – לקפריסין יחסי ידידות ודיפלומטיה קרובים לישראל, והגישה לישראלים פתוחה לשני חלקי האי.

אוכלוסייה – אוכלוסיית קפריסין מונה כ-1.51 מיליון איש, כאשר כ-1.2 מיליון מתוכם חיים בקפריסין היוונית. השפה המדוברת בחלק הארי של האי היא יוונית, וההמנון גם הוא יווני.

הגעה לקפריסין מישראל

טיסות לקפריסין – אפשר להגיע בטיסה מישראל לקפריסין, שלוקחת פחות משעה. טיסות מישראל נוחתות בנמל התעופה של לרנקה (Larnaka International Airport), שנמצא כ-4 ק"מ מחוץ לעיר. חברות התעופה הישראליות שמפעילות טיסות סדירות ללרנקה כוללות את אל על ישראייר וארקיע, ובקיץ מתווספות גם טיסות לצד הני של האי לעיר הפופולרית פאפוס. נכון להיום מתקיימות כ-60 טיסות בכל שבוע שעוזבות את ישראל לקפריסין.

שייט לקפריסין – קיימות גם מספר חברות ישראליות שמפעילות טיולי שייט בספינה לקפריסין, כמו מנו ספנות ורויאל קרוז. היציאה היא מנמל חיפה והמסע אורך כיממה אחת. השיוטים והקרוזים מאפשרים מבחר אפשרויות למטייל חובב הים, וניתן ליצור בהם מסע ביקורים ביעדים נבחרים בקפריסין, עגינה בנמל וירידה לטיול עצמאי בתוך האי.

היסטוריה קצרצרה של קפריסין

לקפריסין היסטוריה עשירה שכן התגוררו בה בני אדם אפילו לפני אלפי שנים, דבר שניתן לראות באתרים הארכיאולוגים הרבים שבה. מקור השם קפריסין (Cyprus) אינו ודאי, אך רבים משערים שמקורו מן השם ביוונית עתיקה ל"נחושת" (Kúpros), שמרבצים רבים שלה מצויים בחרבי האי.

יוון העתיקה נחשבת לערש התרבות הקפריסאית, אך לאורך השנים נכבשה קפריסין על ידי אימפריות רבות, וביניהן המצרים, הפרסים והרומים. בימי הביניים, עם התפשטות האיסלאם, הביזנטים והערבים הגיעו להסכם שלטון משותף באי. עם מסעות הצלב, קפריסין נכבשה שוב על ידי ריצ'ארד הראשון מלך אנגליה ובהמשך שלטו בה האבירים הטמפלרים. בעת החדשה נכבשה קפריסין על ידי האימפריה של ונציה, שבנתה חומה סביב ניקוסיה, ומידיה נכבשה שוב על ידי העות'מאנים. משאלו הובסו ב-1878, הועברה קפריסין לידי בריטניה. קפריסין הייתה מושבה של בריטניה ורק לאחר מאבק לעצמאות לאורך שנות החמישים הפכה לרפובליקה עצמאית בשנת 1960.

פלישה טורקית – בעקבות הפיכה צבאית בשטחיה של קפריסין, פלשה טורקיה לקפריסין ב-1974 ומאז ועד היום מצוי השליש הצפוני של האי תחת שליטה טורקית. ב-1983, המיעוט הטורקי בקפריסין הכריז על הקמתה של "הרפובליקה הטורקית של קפריסין" מדינה שאינה מוכרת על ידי האו"ם, ותושביה נחשבים כתושבי קפריסין.

ניסיונות לאיחוד החלקים של האי נעשו במשך השנים ללא הצלחה. ב-2004 פורסמה תוכנית של האו"ם שהועמדה למשאל עם בקפריסין לאיחוד קפריסין כפדרציה של שתי מדינות. בעוד שמרבית הטורקים במדינה תמכו בתוכנית, רובם של תושבי קפריסין היוונית התנגדו והתוכנית נפלה.

החלק האנגלי – הסכם העצמאות מ-1960 נתן לבריטניה לשמור על נוכחותה בחלק אחד מן האי, שבו מצויים כוחות צבאיים שלה עד היום. החלקים האלו קרויים אקרוטירי (Akrotiri) ודקליה (Dekhelia), שוכנים בדרום האי וממוקמים מערבית ללימסול ומזרחית ללרנקה, בהתאמה. בבסיסים אלו מתקיימת פעילות מודיעינית של פיענוח אותות ושדרים, והם חלק מרשת איסוף המודיעין של הממלכה המאוחדת במזרח התיכון.. אם אתם מתכננים נסיעה באיזורים אלו מומלץ לא לעצור ולצלם את הנוף, כדי שלא להיתקל באבטחה של אותם בסיסים.

קפריסין – מה קורה שם היום?

אורח החיים בקפריסין היוונית

תושבי קפריסין היוונית הם יוונים באופיים ובאורח החיים שלהם. הם נהנים מאוכל יווני ים תיכוני, שנחשב לאחד בריאים והטעימים בעולם. קצב החיים הוא נינוח ומסביר פנים. מרבית התושבים דוברים אנגלית טובה לצד יוונית.

כ-80% ממקורות המחייה של תושבי האי נסמכים על מתן שירותים, רובם בתחום התיירות. לכן קפריסין נחשבת לאחד מן המקומות הנוחים לטיול. מקורות הכנסה עיקריים אחרים שתושבי קפריסין היוונית עוסקים בהם כוללים פיננסים, ימאות ונדל"ן. הערים הגדולות בקפריסין היוונית הן מודרניות לגמרי והן עוברות בשנים האחרונות תנופה של התפתחות כלכלית אדירה.

מאז 2004, קפריסין היא חלק מהאיחוד האירופי. הכניסה לאיחוד אפשרה הבאה זולה ומהירה יותר של סחורות ושירותים לתוך האי ויצרה תנופת בנייה משמעותית לצד התפתחות תרבותית מהירה. לצד הפיתוח העירוני המהיר, קפריסין משמרת את העתיקות והנכסים התרבותיים שלה, גם בשביל הזהות ההיסטורית של עצמה וגם כמוקד תיירותי עולמי.

בשנים האחרונות ניתן לראות כניסה גדולה של מרכזי היי-טק לערים הגדולות בקפריסין היוונית, ובייחוד לימסול ולרנקה. השינויים בפוליטיקה העולמית הביאו לכך שרוסים ואוקראינים רבים בעלי השכלה העוסקים בעולמות ההיי טק מזהים את הפוטנציאל של מעבר לקפריסין ומהגרים אליה בעקבות המצב הפוליטי בארצם. כתוצאה מכך מתפתחות שכונות ומובלעות היי טק בתוך קפריסין, שגורמות לכניסה של חברות בינלאומיות נוספות לערים, התפתחות כלכלית מואצת של הסביבה כולה.

התניידות בקפריסין

להסתובב בקפריסין זה קל ומשתלם. בין אם אתם בוחרים לשכור רכב, להשתמש בתחבורה הציבורית המקיפה או לקחת מונית, בקפריסין פשוט ונוח להגיע לאן שאתם רוצים.

הגודל של קפריסין הוא קצת פחות ממחצית גודלה של ישראל, והתנועה לאורך הארץ היפה הזו היא נוחה ומתאפשרת בכמה דרכים:

תחבורה ציבורית

יש הבדלים בשירותי האוטובוס בין החלק היווני של קפריסין בדרומה של האי לבין החלק הטורקי בצפון. אין קו אוטובוס שחוצה את הגבול, ואם תרצו לעבור את הגבול שמפריד בין החלקים (שנקרא "הקו הירוק") תצטרכו לקחת אוטובוס עד לגבול, לחצות אותו ברגל, ואז לקחת אוטובוס נוסף בצד השני.

מערכת האוטובוסים בקפריסין היא מתקדמת ומחברת בין כל חלקי האי. בחלקו הדרומי של האי בצד של קפריסין היוונית פועלים בקביעות אוטובוסים בין עירוניים שמחברים את הערים המרכזיות לאזורים הכפריים, וכמו כן פועלים אוטובוסים בתוך הערים הגדולות: ניקוסיה, לרנקה, לימסול ופאפוס. האוטובוסים פועלים בימי שני עד שבת, וביום ראשון, יום המנוחה, לוחות הזמנים מתקצרים והתחבורה הציבורית עובדת באופן חלקי. שימו לב: שעות הפעילות של כמעט כל קווי האוטובוס מפסיקה עד שעה 6 בערב. בנוסף, קווים שמגיעים לכפרים הקטנים עשויים לנסוע בחלק מימות השבוע רק פעם או פעמיים ביום.

מחירים ואיפה קונים כרטיס – המחירים לכרטיס אוטובוס הם זולים ואפשר לקנות את הכרטיס על האוטובוס. תשתמשו במזומן.

לוחות זמנים – באתר של IntercityBuses שמפעילה את הקווים הבינעירוניים בקפריסין, תמצאו את לוחות הזמנים והתחנות השונות של קווי האוטובוס (בתפריט itineraries היורד למטה).

מחירים – עבור נסיעה בתוך חמשת האיזורים בדרום קפריסין העלות לנסיעה היא €1.50 לנסיעה בודדת, עלות נסיעה יומית היא 5€ לכל היום, וניתן גם לרכוש כרטיס נסיעה שבועי ב- 15€  או חודשי ב-40€ בלבד.

עבור נסיעה באוטובוס בין אזור אחד לשני, המחיר גם משתלם – טיול מלרנקה לניקוסיה עולה 4€ בסך הכל. כרטיס יומי בין אזורים עולה 15€ ואפשר לנסוע בו בלי הגבלה לאורך כל היום.

באתר Cyprus By Bus תוכלו לתכנן את הנסיעה שלכם ולמצוא את קו האוטובוס המתאים (האתר באנגלית, רוסית ויוונית).

קיימים גם שאטלים משדה התעופה לרנקה (Larnaka International) ושדה התעופה פאפוס (Pafos International) שמופעלים בתדירות גבוהה ומחברים שת נמלי התעופה לערים הגדולות. באתר של שדות התעופה אפשר לראות פרטים נוספים על השאטלים האלה

ברכב

הדרך הקלה ביותר להסתובב ברחבי קפריסין ולגלות את כל המקומות שבה היא ברכב משלכם. לכל חברות השכרת הרכב הבינלאומיות יש סניפים בשני שדות התעופה שבקפריסין היוונית ובערים המתוירות. בנוסף, יש מספר סוכנויות השכרת רכב מקומיות בשני חלקיו של האי. בקיץ, תזמינו מראש מכונית כדי להבטיח מחירים נמוכים יותר וזמינות. בזמנים עמוסים יותר, יכול להיות שיחטפו את רוב כלי הרכב.

מה צריך כדי להשכיר רכב בקפריסין?

תצטרכו רישיון נהיגה ישראלי בתוקף בשביל להשכיר כלי רכב כלשהוא עם מנוע מעל 50 סמ"'ק, ואתם מוכרחים להיות בני למעלה מ-21 בשביל להשכיר בדרום האי ומעל 18 כדי להשכיר רכב בצפון האי.

השכרת רכב מדרום קפריסין לצפון – למרות שזה אפשרי, רוב חברות ההשכרה לא מעוניינות בכך. אם זו התוכנית שלכם, בררו לגבי עלויות וביטוחים נוספים שאולי תצטרכו. בנוסף, אי אפשר להשכיר רכב בצפון ולנסוע איתו לדרום קפריסין.

הכבישים ותנאי הדרך לאורך קפריסין הם טובים. השילוט הוא בשפה האנגלית והיוונית (ובצפון חלקם בטורקית) והמרחקים נמדדים בקילומטרים. חוקי הדרך והתמרורים אינם שונים מבישראל. המהירות המותרת בכבישים הבינעירוניים היא 100 קמ"ש. בנוסף, בקפריסין אין לדבר בטלפון בזמן הנהיגה, רצוי גם לא באמצעות דיבורית.

חשוב לזכור: בקפריסין נוהגים בצד השמאלי של הדרך גם בצפון וגם בדרום. מומלץ לבצע נסיעה רגועה באזור שממנו משכירים את הרכב לפני היציאה לדרך. כמוכם יש עוד נהגים שרגילים לנהוג בצד הימני של הדרך. 

בנוסף: נסו לקבוע מראש עם חברת ההשכרה להשכיר ללא תוספת תשלום על דלק. חברות מסוימות בקפריסין נודעו לשמצה על כך שהן מחייבות את השוכרים על עלות הדלק, אך היום ניתן למצוא גם חברות שמחייובת רק עבור ההשכרה. וכמובן, אנו ממליצים על הזמנת ביטוחים ואחריות כדי שלא להצטער במקרה של תקלות.

דלק – תחנות תדלוק נמצאות בשפע בערים ולאורך האי, אך מועטות באיזורים הכפריים ובהרים, אז כדאי לתדלק מראש לפני נסיעה אליהם. התחנות פועלות בכל השבוע פרט לימי ראשון, אך ניתן לתדלק עצמאית באמצעות כרטיס אשראי.

באופניים

מקומות להשכרת אופניים אפשר למצוא באזורי תיירים רבים לאורך האי, והשכרה עולה בערך 15€ לכל היום. חשוב לבדוק היטב את האופניים ולוודא שקיבלתם קסדה כלולה במחיר ההשכרה.

מידע טוב לרוכבים בקפריסין היוונית אפשר למצוא באתר Cyprus Tourism, כולל רשימה של חברות השכרה, בתי מלון ידידותיים לרוכבים (עם שירותי אחסון, חדרי אופניים ועוד).

בערים הגדולות שבדרום יש נתיבי אופניים וטיילות מקסימות לצד חופי הים שכוללות שבילי אופניים. באזורים הכפריים ובצפון שבילי אופניים הם נדירים יותר, והדרכים הן לרוב עמוסות ויש לנסוע בזהירות. אם אתם מתכננים על רכיבה הררית בהרי טרודוס (Trodos Mountains) או ברכס קירניה (Kyrenia Range), ודאו לפני כן שאתם מוכנים וערוכים לאתגר.

במונית

קפריסין היוונית (דרום) – יש מוניות בשפע לאורך קפריסין, בתעריפים נוחים, והן דרך פופולרית להתנייד לתיירים ולמקומיים גם יחד. מוניות בדרום מפעילות מונה ואפשר למצוא אותן בתחנות טקסי ברוב הערים ואזורי התיירות. יש עשרות חברות ואפשר להזמין מונית בטלפון, או לשאול מקומיים לגבי תחנת מוניות קרובה במחיר טוב.

מוניות שירות – נמצאות בשני צידי האי. אלו מוניות משותפות של עד שמונה אנשים שנוסעות בין הערים. התשלום הוא לפי מושב. בדרום, מוניות שירות שייכות לחברת Travel & Express, וניתן לשכור אצלם נסיעת VIP בין ערים.

התניידות נגישה בקפריסין

קפריסין מציעה מגוון של צורות ההתניידות לבעלי מוגבלויות. הרחובות העתיקים יכולים להיות מאתגרים למטיילים בעלי מוגבלות ניידות, אבל העניינים הרבה יותר קלים בדרום קפריסין. בתי מלון וכפרי נופש מציעים חדרים נגישים וישנם מקומות חניה לנכים פזורים בערים ובחופים בדרום (בחלקם רמפה לכיסאות גלגלים שמובילה עד למים). באתר הזה תמצאו ריכוז של מקורות לטיול נגיש בדרום קפריסין.

חברות מוניות יכולות גם לספק רכבים מותאמים, לפי בקשה. אוטובוסים ציבוריים בדרך כלל אינם מותאמים בשני צדדיו של האי, ולכן מומלץ להזמין רכב שכור מותאם מראש.

אטרקציות ומקומות בילוי

קזינו – נכון להיום פועלים בקפריסין 38 בתי קזינו חוקיים ב-9 ערים ברחבי האי. ב-2018 אישר ראש הממשלה את הקמתו של הקזינו הגדול ביותר באי, "עיר החלומות בים תיכונית" (City of Dreams Mediterranean"), בעלות של כ-550 מיליון אירו. בניית הקזינו עוכבה בשל הקורונה, והוא צפוי להיפתח בסוף שנת 2022.

"עיר החלומות" הוא קזינו וכפר נופש עצום, הממוקם בלימסול בדרום קפריסין. הקזינו וכפר הנופש עתידים להציע מקומות עבודה לכ-6,500 אנשים ולהכיל פי כמה וכמה מזה אורחים מכל העולם. המתחם יציע 14 קומות, 3 בריכות שחייה, 9 מסעדות ובתי קפה ואפילו "פארק הרפתקאות לילדים". הוא עתיד להיות כפר הנופש המשולב קזינו הגדול ביותר באירופה. עיר החלומות היא פרי העבודה של קבוצת Melco מהונג קונג, שבבעלותה בתי קזינו נוספים בקפריסין וברחבי העולם.

שופינג וקניונים

בגלל שקפריסין היוונית היא יעד תיירותי מצליח כל כך בעולם, טרנד הקניות לא פסח עליה, ותוכלו למצוא שם מתחמי קניות רבים ושילוב של חנויות לפריטים ייחודיים לאי לצד קניונים חדשים עם מחירים מעולים. תמצאו שם מאות חנויות בגדים לפי מותגים וקניוני ביגוד, כמו שלושה סניפים של רשת פריימארק Primark, לצד לייבלים עצמאיים מגניבים וחנויות נוספות שאין בארץ.

הנה כמה מקומות ייחודיים ומומלצים לשופינג בקפריסין:

"המקום" (The Place) – אחד המקומות הפופולריים ביותר בפאפוס הוא לאו דווקא החופים או האתרים הארכיאולוגים המרשימים, אלא "המקום" (The Place). המתחם הזה שם לעצמו להפיץ את המסורת והתרבות הקפריסאית. "המקום" מציע דברים רבים, כמו לצפות באומנים יצרני אמנות קפריסאית בפעולה ולרכוש ישירות מהם עשרות סוגים של פריטים ייחודיים, ממאכלים ייחודיים כמו מתוקים מסורתיים ותבלינים, ועד לחפצי נוי כמו חרסינות, מוזאיקות, רהיטי עץ, ואחרים. חוויית קניות שהיא גם אטרקציה תיירותית נפלאה.

מיי מול (My Mall – "הקניון שלי") – ידוע ברחבי לימסול כאחד הקניונים הגדולים ביותר, המקום הזה הוא הקניון מספר אחת בכל לימסול. כולל חנויות ומתחמים שמוקדשים למותגים, אפשר למצוא בקניון הזה הכל ממשחקי וידאו, לביגוד, גאדג'טים, ספרים, מכשירי חשמל, רהיטים, סמארטפונים, כלי חרס, אוכל ומגוון רחב של פריטים אחרים. יותר ממחצית התושבים באיזור עורכים את הקניות שלהם כאן. המבנה עצמו מרשים וחדיש, עם תקרת זכוכית אדירה, ויש שיגידו בביטחון שזה המקום הכי טוב בקפריסין לשופינג.

קניון איירפורט 1001 (1001 Airport Mall) – אחד הקניונים הגדולים ביותר והמעוצבים ביותר שתראו בחייכם. החלק הפנימי של הקניון מושקע אפילו יותר מחלקו החיצוני, והופך בכך להעדפה של רבים, שאוהבים לבלות זמן בנעימים בתוך מתחם הקניות הגדול הזה. תמצאו כאן מלבד מגוון ענק של חנויות ושל מסעדות גם מתחם משחקים גדול לילדים, אזור קניות ביגוד ענק ושירותים שמתהדרים בהבטחה להיות נקיים ומרשימים במיוחד. אם תכננתם לבלות יום של שופינג במקום אחד, זו בחירה טובה.

מתחמי שופינג נוספים כוללים את קניון קפריסין (Mall of Cyprus) בסטרובולוס (Strovolos) שבאזור ניקוסיה, קניון לרנקה (Mall of Larnaka), רחוב הקניות מקריוס (Makarios) בניקוסיה, מרכז הקניות פאפוס פלאזה ורבים אחרים.

גלריית האמנות היחפה (Barefoot Art Galery) – בניגוד לגלריות אמנות אחרות שמזכירות מוזיאונים, הגלריה הזו היא אחת מגלריות חפצי האמנות המפורסמות ביותר בקפריסין. היא מציעה פריטים יפהפיים למכירה במחירים נוחים, שהפכו אותה לשם דבר בקרב תיירים רבים שחייבים להביא איתם משהו מהאוצר הזה הביתה. ממוקמת בפיסורי (Pissouri) היפה שבין לימסול ופאפוס.

מתחמי שופינג נוספים כוללים את קניון קפריסין (Mall of Cyprus) בסטרובולוס (Strovolos) שבאזור ניקוסיה, קניון לרנקה (Mall of Larnaka), רחוב הקניות מקריוס (Makarios) בניקוסיה, מרכז הקניות פאפוס פלאזה ורבים אחרים.

נופים בקפריסין היוונית

קפריסין היוונית מציעה שילוב מטריף בין אתרים ארכיאולוגיים עתיקים, מנזרים גדושים באיקונות ובתי מזבח היסטוריים, וכולם על הרקע של יערות אורן שחור וים טורקיז מכל כיוון.

גם אם אתם אוהבי חופים, מתפעמי נוף, מעריצים של המיתולוגיה היוונית, או פשוט כאלה שאוהבים ללמוד על איך אנשים חיו בזמנים עתיקים, קפריסין לא מאכזבת. הנה המקומות הטובים ביותר לבקר בקפריסין לאוהבי הנופים.

מפלי מרחצאות אדוניס (Adonis Baths) בפאפוס – ממוקמים בכפר קילי (Kili) או בשמו האחר קולי (Koli), מרחצאות אדוניס הם אלטרנטיבה מקסימה לשחייה בים, ומספקים מים קרירים שזורמים במפל לתוך בריכה מוקפת יער. לפי האגדה, אפרודיטה ואהובה אדוניס, בילו את זמנם במרחצאות ויש המאמינים שמדובר במעיין הנעורים. למרות זאת, הסיבה המרכזית להגיע היא להתקרר בימי הקיץ החמים והשתמש בנדנדת החבל כדי לקפוץ לתוך המים.

מנזר איוס נאופיטוס (Agios Neophytus) – זהו אחד המנזרים הידועים ביותר בקפריסין. איוס נאופיטוס הוא מבנה מרשים, עם חזות סלעית שחצובה לתוך צד ההר, כ-500 מטרים מעל פני הים. היום המנזר מציע שילוב של ארכיטקטורה יפהפיה ואיקונות מהממות, וכן שלל ציורי קיר מן המאות ה-12 וה-15. המנזר ממוקם בקצה יער פאפוס, לתוך פנים האי.

כנסיית איוס לזארוס (Agios Lazaros) – הכנסייה היוונית אורתודוקסית הזו בלרנקה מתוארכת למאה ה-9 לספירה, וידועה בזכות האדריכלות הביזנטינית המשומרת היטב שלה ובזכות מקום קבורתו של לזארוס הקדוש. חזות הכנסייה בנויה אבן סיד ובתוכה תוכלו לגלות מלבד קבר לזארוס גם מחיצת איקונות (iconostasis) מוזהבת מתקופת הבארוק.

מסגד האלה סולטן טקסי (Hala Sultan Tekkesi) – על גדותיו ל אגם המלח של לרנקה, האלה סולטן טקסי הוא מסגד מרשים ומזבח סופי שנבנה לאורך מאות ושהשלמתו הסתיימה ב-1817. הוא נבנה סביב הקבר של אום חראם, דודתו ובת לווייתו של הנביא מוחמד. לצד המסגד והמזבח, המבנה מציע מגוון של חצרות עם גינות יפהפיות שמשקיפות על אגם המלח. היום, אנשים מגיעים למסגד כדי ליהנות מן האווירה והנוף השלווים ולברך לשלום את מאות החתולים שהפכו אותו לביתם.

כירוקיטיה (Coirokoitia) – אתר ארכיאולוגי שהוא אחד האתרים הנאוליטיים החשובים ביותר באזור, וחפירות בו עזרו לארכיאולוגים להבין טוב יותר איך חיו אנשים באלף ה-7 עד ה-4 לפני הספירה. על אף שחלק קטן בלבד מן האתר נחשף עד כה, עדיין יש מבקרים רבים שבאים לראות ולחוות. החלק המעניין ביותר הוא המצבור המשוחזר של מבני מגורים שמולאו בהעתקים של חפצים ביתיים ששימשו בתקופה הנאוליטית.

אתר ארכיאולוגי פאפוס (Kato Pafos Archeological Park) – לצד הים על יד מרכז פאפוס נמצא מתחם מרהיב ביופיו שכולל כמה מן האתרים הארכיאולוגיים המרשימים ביותר באי. זה כמו מוזיאון באוויר הפתוח, עם המון נקודות שיא שהן הטובות-ביותר-בקפריסין, כמו התיאטרון העתיק (האודאון odeon), שמשתמשים בו להופעות עד היום הזה.

יש גם ארבע כפרים רומיים שמשכנים אוסף מהמם של רצפות פסיפס משומרות להפליא. הדבר המרשים ביותר הוא הבית של דיוניסוס, שרצפות הפסיפס המעוטרות שבו מציגות את דיוניסוס, אל היין, על גבי מרכבה מולכת על ידי פנתרים.

טירת קולוסי (Kolossi) – מזרחית ללימסול, ליד החוף הדרומי של קפריסין, ניצבת טירת קולוסי האיתנה, ששימשה כמאחז בתקופת מסעות הצלב. הטירה אוכלסה ל ידי האבירים הטמפלריים במהלך שלטונם באי, והם הפיקו כאן בפעם הראשונה סוג של יין מתוק ומחוזק שנודע בשם קומנדריה (Commandria), שנודע כיום כיין המיוצר העתיק ביותר בעולם.

מנזר קיקוס (Kykkos) – גבוה בפנים ההרים, מזרחית לכפר פדולס (Pedoulas) שבמחוז ניקוסיה, מנזר קיקוס הוא בית למוזיאון שמציג כמה מהאיקונות המרשימים ביותר באי, לצד שיירי קדושים (reliquiae) וחפצי קדושה נוספים. מנזר קיקוס הוקם במאה ה-11 לאחר נזיר ריפא את ביתו של הקיסו הביזנטיני באותה עת, אלכסיוס קומננוס. הקיסר העניק איקונין מקודש של הבתולה מרים ואת הכסף לבניית המנזר. האיקונין נשמר עד היום במנזר אך הוא מוסתר, כי האמונה מספר שכל מי שיביט ביופיו יתעוור.

סלע אפרודיטה (Aphrodite's Rock – Petra tou Romiou) – בחופה הדרומי של קפריסין, בין לימסול ופאפוס, נמצאת תצורת סלעים וחוף שלפי האמונה שם אפרודיטה, אלת האהבה והיופי, יצאה מתוך הים. היום זהו יעד תיירותי פופלרי, ועל אף שהחוף אולי מחוויר ביופיו מול החופים החוליים האחרים שליד פאפוס, זו ללא ספק נקודה עם נוף מרהיב. לפי האגדה, אם שוחים סביב הסלע שלוש פעמים, מוצאים את אהבת חייכם – רק תיזהרו כי המים כאן עלולים להיות סוחפים לפעמים.

קברי המלכים (Tombs of the Kings) – בפינה הדרום-מערבית של האי, בפאתי פאפוס, נמצא קבר המלכים, עיר המתים העתיקה שבנויה מקברים סלעיים שמתוארכים עד לתקופה ההלניסטית והרומית. כאן תגלו קבוצות משתרעות של קברים שקועים ותאים תת קרקעיים, חלקים פשוטים למראה וחלקם מלכותיים ומעודנים.

מרבית הקברים מזכירים בתים עתיקים, ומתהדרים בעמודים דוריים חצובים ומגולפים. למרות שחפירות עדיין נמשכות, מבקרים מוזמנים להלך ברגל ולחקור את חלקות הקברים, לרדת במורד מדרגות ומעברים חצובים לתוך חדרים עתיקים מתחת לאדמה.

שלחו לנו וואטסאפ

רוצים להבין איך למצוא נכס בקפריסין היוונית שמניב כ-8% תשואה?

השאירו פרטים עכשיו וקבלו גישה להרצאת נדל"ן